Nordøtunnelender forbinder Klaksvig på Norðoyar med Leirvík på Eysturoy.
Vágartunnelen er den første undersøiske tunnel på Færøerne – den forbinder Vágar med Streymoy.
I december 2023 er der i alt 19 tunneller på Færøerne.
Derudover er der planlagt 5 tunneller, med en samlet længde på over 45 km.
På færøsk kaldes *tunnel* for tunnil eller berghol.
Færøernes tunneller
Fra 1960érne: Hvalbiartunnelen (1,450 km) – Árnafjarðartunnelen (1,680 km) – Sandvíkartunnelen (1,500 km) – Hvannasundstunnelen (2,120 km)
Fra 1970érne: Leynatunnelen (760 m) – Villingadalstunnelen (1,193 km) – Norðskálatunnelen (2,520km)
Fra 1980érne: Leirvíkartunnelen (2,238 km) – Trøllanestunnelen (2,248 km) – Kunoyartunnelen (3,031 km) – Teymur í Djúpadal (220 m.) – Ritudalstunnelen (683 m.) – Mikladalstunnelen (1,082 km)
Fra 1990érne: Kollfjarðartunnelen (2,816 km.) – Sumbiartunnelen (3,240 km)
Fra 2000érne: Vágartunnelen (4,940 km) – Nordøtunnelen (6,186 km) – Gásadalstunnelen (1,445 km) – Hovstunnelen (2,435 km)
Fra 2010érne: Viðareiðistunnilin
Fro 2020érne: Eysturoyartunnilin (11,24 km)
Planlagte tunneller
Sandoyartunnilin er en planlagt tunnel til til dec. 2023. Tunnellen forbinder øen Sandoy med det centrale Færøerne.
Derudover er der tale om endnu en tunnel fra Sandoy til Suðuroy.
Af sikkerhedsmæssige og økonomiske årsager vil det være bedre at bygge to undersøiske tunneler til Suðuroy, hvor den ene forbinder øen Sandoy med øen Skúvoy, og den anden forbinder Skúvoy med Suðuroy. Tunnelen mellem Sandoy ved bygden Sandur og Skúvoy vil være 9 km. lang. Tunnellen mellem Skúvoy og Suðuroy vil være 17,2 km lang. De to tunneller vil formodentligt komme til at koste ca. 3 milliarder danske kroner.