Eysturoyartunnilin er en undersøisk tunnel på Færøerne.
Tunnellen har verdens første undersøiske rundkørsel, hvor der er tre tilkørsler.
Tunnellen åbnede sidst i 2020 og var der – Færøernes største bygningsværk.
Det tog ca. 4 år at bygge tunnellen der forbinder Streymoy med to bygder på Eysturoy. Tunnellen deler sig ved Skálafjørður – Færøernes største fjorde på Eysturoy. Tunnellen er ca. 11 km lang er den tredje undersøiske tunnel på Færøerne. Rundkørslen under havbunden er mellem Strendur og Runavík. Eysturoyartunnilin har en max stigning på 5 % og ligger på det højeste punkt 15 m. over havet, og på det laveste punkt 187 m. under havet.
Der er tre tunnelportaler, den fra Streymoy er ved Hvítanes, få km nord for Torshavn og bygderne Sjógv i Strendur og i Rókin på Eysturoy. Afstanden mellem Tórshavn og hhv. Runavík og Strendur er gået fra 55 km til 17 km. Før tog strækningen 64 min. at køre i bil – nu er de forkortet ned til 16 min. Turen fra Færøernes næststørste by, Klaksvík – til Tórshavn er forkortet fra 68 min til 36 min.
Omkring beslutningen om det store byggeri, var der en masse drama. Dette gik kort ud på, at en masse detaljer skulle hemmeligholdes omkring monopol på opkrævning betaling for at benytte tunnellen og hvorlænge denne skulle kunne kræves. Det var i første omgang en aftale der skulle underskrives i sommeren 2013, hvor politikerne ikke måtte læse den igennem først. Anden gang man forsøgte at få den underskrevet mislykkedes også og senere blev indenrigsministeren opsagt. Der blev udskrevet valg og flere løgne kom frem i 2015 omkring betaling af penge under bordet.
Efterfølgende kom der en ny regering, som blev enige om at tunnellen skulle bygges, med det nyetablerede offentlige aktieselskab P/F Eystur- og Sandoyartunlar.
Vejarbejdet startede i 2016 og i februar 2017 gik man igang med at borre fra alle sider. Den sidste sprægning var i juni 2019 og i december 2020 kunne sikkerhedsudstyret afprøves, hvorefter en sikkerhedsøvelse kunne laves.
Rundkørslen
I midten af rundkørslen er der skabt et kunstværk af den færøske kunstner Tróndur Patursson.
Midten af rundkørsle er en enorm basaltsøjle, hvor Paturssons løsning var at lave en danse-ring af stål. Her træder figurerne den færøske dans. Disse figurer er oplyst bagfra med skiftende kulørt lys, der kaster dansende skygger på basaltsøjlen, når bilernes forlygter fejer over dem. I et af omkvædene til de lange danseviser bliver der sagt, at *ingen træder dansen under mulde*– men under havets bund er der ingen smalle steder.Eyðun Eliasen, er arkitekten bag portalerne og lyset i tunnelen, som er i flere farver.
Ved ceremonien blev tre silkebånd i samme farve som det færøske flag klippet over ved rundkørslen. Hertil var der et væld af taler fra mange ministrer og regerings- og kommunalemedlemmer.
Til ceremoien var der også musik og kunstneren bag kunstværket omkring søjlen i rundkørslen inde i tunnelen, Tróndur Patursson og arktitekten bag lysene og portalerne i Eysturoyartunnilin holdt også tale. I det første døgn kørte 17.989 motorkøretøjer igennem tunnellen – altså lige over 50% af alle motorkøretøjer på Færøerne.