Fregatten Jylland er et imponerende historisk skib, der blev søsat den 20. november 1860.
Det var det tredje skib i en planlagt serie på fire, hvor de to foregående var *Niels Juel* og *Sjælland*, søsat i henholdsvis 1855 og 1858. Jylland var det første skib i serien, der var udstyret med en fuldkraftsmaskine, hvilket gjorde det til en bemærkelsesværdig innovation for sin tid.
Skibet blev bygget af træ, men det blev også udstyret med en motor og en skrue, hvilket gjorde det muligt at sejle både med vind- og kraftkilder. Motoren blev fremstillet af det danske firma Baumgarten og Burmeister, og overvågningen af arbejdet blev ført af overmaskinmester William Wain. Dette samarbejde mellem Burmeister og Wain skulle senere blive grundlaget for det berømte industrifirma B&W.
Fregatten Jylland var symbol på en tid med teknologiske forandringer, hvor panserskibe langsomt erstattede træskibe. Selvom søfolk og officerer i starten var skeptiske over for denne udvikling, blev det tydeligt, at panserskibe var fremtiden efter Slaget ved Hampton Roads under Den Amerikanske Borgerkrig i 1862. Dette skifte betød, at fregatten Jylland repræsenterede en æra, der var på vej mod sin afslutning.
Selvom Jylland var en krigsmaskine, var den også et teknologisk vidunder og et bevis på dansk søfartshistorie. Med sin imponerende tophastighed på 14 knob var det flådens hurtigste fartøj, hvilket blev bevist under et kapløb ud for Møn i juli 1864. Fregatten Jylland står i dag som et symbol på en tid med store forandringer i søfartens verden og som et monument over dansk søfartshistorie.
Fregatten Jylland i dag
Fregatten Jylland befinder sig i dag som et museumsskib i Ebeltoft, Danmark.
Det er et af de mest populære turistmål i området og tiltrækker besøgende fra hele verden, der ønsker at udforske skibets imponerende historie og betydning for dansk søfart.