Danmarks mest brugte Station

- Nørreport St. i København -

Fakta om Nørreport St.

  • Stationen blev indviet sammen med København-Ringsted-banen i maj 2019.

  • Broen er udformet som et rør tværs over motorvejen.

  • Den ligger på begge sider af Køge Bugt Motorvejen.

  • Både Stationen og forbindelsesbroen er designet af Cobe, arkitektfirmaet Dissing + Weitling og det rådgivende ingeniørfirma COWI.

noerreport-station
Nørreport St.

Hvor ligger Nørreport St.?

Nørreport er en station i København.
Sammen med Københavns Hovedbanegård er de, de eneste med både metro-, S-Togs, regionaltogs- og fjerntogstrafik.

Stationen der ligger i Indre by har adressen:
Nørre Voldgade 80A, 1358 København

Om Nørreport St.

Nørreport st. er en undergrundsstation, hvilket vil sige, at der ikke er togtrafik i gadeplan.
Fra gaden findes der nedgange til perroner.
Tilbage i 2014 brugte omkring 147.000 personer hver dag Nørreport st. hvilket gjorde den til Danmarks passagermæssigt største station.
Ca. 250.000 personer passerer dagligt stationen enten med tog, metro, bus, bil, på cykel eller som fodgænger.

noerreport-station

mere om Nørreport st…

Nørreport Station, der er en undergrundsstation har to par dobbeltspor med midtliggende perroner til hhv. S-tog og regional-/fjerntog. Disse ligger på langs under Nørre Voldgade, idet de to perroner ligger lidt forskudt i forhold til hinanden.
Metroens to spor går vinkelret under de fire andre spor med station under Frederiksborggade nordvest herfor.
En gangtunnel forbinder metroperronen med de to andre perroner og Frederiksborggades sydøstlige del.

Oppe på gadeplan er der forskellige overdækninger, kiosker, cykelparkering, busstoppesteder, elevatorer og trapper til perronerne. 

Den samlede længde af stationsanlægget for S-tog og fjerntog alene er ca. 400 meter fra Nørregade i den sydlige ende til et stykke efter Gothersgade i den nordlige ende.
Bredden varierer mellem 22 og 32 meter.

Historie
Nørreport
St. er opkaldt efter byporten Nørreport der blev nedrevet i 1857. Denne mindes med en kilometersten på Frederiksborggade ved stationen.
Nørreport St. blev anlagt i forbindelse med Boulevardbanen, der åbnede i 1918. De to vestre jernbanespor blev taget i brug i 1921 til nærtrafik, og indgik fra 1934 i S-banen.

På gadeplan havde Nørreport St. oprindeligt to cirkelrunde bygninger på hver side af Frederiksborggade. Disse blev kaldt *suppeterrinerne*. De rummede billetsalg, ventilationsanlæg og en lille ventesal for sporvognspassagerer. 
Arkitekten for de nybarokke pavilloner var DSB’s overarkitekt Heinrich Wenck. Bygninger blev revet ned i 1932 i forbindelse med en ombygning af stationen til S-togs åbning. Trappenedgangene blev genbrugt. Elementer fra den oprindelige station kunne ses indtil nedrivningen i 2011-2013 ses ved de to trapper til S-togs-perronen. Det var en balustrade med attisk båndslyng ved den sydligste trappe og et par piller bærende kugler ved den nordligste trappe. I 1985 skete der også udvidelser for fjerntrafiksporene i forbindelse med elektrificeringen af Kystbanen.
Den nye station fra 1934 blev tegnet af Wencks efterfølger K.T. Seest.
Stationsnavnet blev her bøjet i neonrør på taget af den funktionalistiske bygning.
I 1980’erne blændede man oprindelige bueåbninger mellem S-togs- og fjerntrafikperronerne, for støjdæmpende paneler.

Metrostationen
I 1990érne blev det besluttet at der skulle metro til Nørreport St.
I foråret 1999 blev man klar over at jordforholdene omkring stationen var mere komplicerede end først antaget. Dog valgte man i 2000 at holde fast, og bygge en dybtliggende tunnel. Man frøs Nørreport ned i de 30 måneder udgravningen stod på. Derved kunne man kunne grave uden at vand og sand kunne strømme væk og ødelægge stationen og de omkringliggende bygninger. I 2002 åbnede Metrostationen og Nørreport fungerede i syv måneder som endestation for metrotogene fra Amager, indtil den næste etape blev taget i brug i maj året efter.

Luftforurening
Ved Regional- og fjerntogsperronen på Nørreport Station er en af de mest luftforurenede steder i Danmark. DSB har i lang tid fået dispensation til at overtræde grænseværdierne for luftforurening. Perronen er smal, mindre end halvdelen af S-togsperronens bredde. De dieseldrevne toge på fjerntogsperronen, var de mest forureningene. De bestod bla. af ultrafine partikler i nanostørrelse. En måling foretaget for Ingeniøren i 2008 viste, at luften på perronerne indeholder omkring 300 mio. ultrafine partikler pr. liter luft. Miljøzonen i Københavns Kommune trådte i kraft i 2008 og omfatter bla. krav om filtre på dieselkøretøjer på vejene, men togtransporten er undtaget for krav om filtre og tidssvarende teknologi.

Ny Nørreport
I 2014 genåbnede Nørreport stations fjerntogsperroner efter en omfattende renovering der havde sikret bedre belysning og udluftning.
Grundet de tidligere dårlige forhold havde DSB i 2000’erne et nyt Nørreport på tegnebordet. Før renoveringen lå stationen mellem to vejbaner. Arbejdet blev estimeret til at vare ca. 5 år og koste mellem en 0,5-1,0 milliarder kr. 

Som et alternativ foreslog daværende overborgmester Ritt Bjerregaard og teknik- og Miljøborgmester Klaus Bondam at erstatte de nuværende stationsbygninger med en nytænkning.

I 2009 blev det bestemt at en igangsættelse af en modernisering, der bla. skulle sikre luftkvaliteten på fjerntogsperronen.
Projektet blev gennemført mellem 2011 og 2014 og indebar, at fjerntogsperronen var lukket i otte måneder.

Der blev udskrevet en arkitektkonkurrence om Ny Nørreport, og i 2011 blev det offentliggjort at arbejdet skulle udføres i en hovedentreprise af et konsortium bestående af Per Aarsleff og E. Pihl & Søn. I gadeplan etableredes en ny stationsforplads, nye stationsbygninger og 2100 cykelparkeringspladser. 

Cobe stod også for plantegningen for Nørreports nye design.
Tegningen var baserede på et flowdiagram,der viste hvilke linjer fodgængere og cyklister bevægede sig i hen over Nørreport.
Diagrammet skabte nogle små *øer* på pladsen, der sjældent blev betrådt af københavnerne. Disse områder brugt til cykelstativer. De runde former fra øerne går igen i stationens tage.

I forbindelse med virkeliggørelsen af Ny Nørreport forsvandt de sidste synlige spor af Heinrich Wencks station, dvs. de to trapper, hvor den vestlige havde balustrader med attisk båndslyng og den nordlige piller med kugler, samt af K.T. Seests station (stationsbygningen af glas).

En trappe til 157 mill. kr fra Metroen til Frederiksborggade blev færdiggjort omkring årsskiftet 2015/2016.
Metroselskabet betalte de 100 mill. kr, mens DSB betalte de 57 mill. kr for at kunne fryse jorden under arbejdet.

Kilde: Wikipedia.

Andre oplevelser i København

Trolden Lomme Ulrik

Trolden Lomme Ulrik

Trolden Lomme Ulrik OBS…

Skrædderholmen

Skrædderholmen

– Skrædderholmen – –…

Grøndalskirken

Grøndalskirken

– Grøndalskirken – –…

Gandhi Statue i Gandhiparken

Gandhi Statue i Gandhiparken

– Gandhiparken – –…

Frederiksstaden

Frederiksstaden

– Frederiksstaden – –…

Dragør Fort

Dragør Fort

– Dragør Fortet –…

Kongelundsfortet

Kongelundsfortet

– Kongelundsfortet – –…

Amager Fælled

Amager Fælled

– Amager Fælled –…

Kalvebod Fælled

Kalvebod Fælled

– Naturpark Amager –…

Naturpark Amager

Naturpark Amager

– Naturpark Amager –…

Arkitekturens Dag med Realdania

Arkitekturens Dag med Realdania

– Arkitekturensdag i 2024…

Teglholm Brygge Havnebad

Teglholm Brygge Havnebad

– Teglholm Brygge Havnebad…

Druknehuset – i dag Vinbaren Anløbet

Druknehuset – i dag…

– Drunknehuset som i…

Kragebjergparken | Stadionparken i Rødovre

Kragebjergparken | Stadionparken i…

– Kragebjergparken / Stadionparken…

Allégade på Frederiksberg

Allégade på Frederiksberg

– Allégade på Frederiksberg…

Nordhavnen i København

Nordhavnen i København

– Nordhavnen i København…

Sønder Boulevard på Vesterbro

Sønder Boulevard på Vesterbro

– Boesdal Kalkbrud v/…

Københavns Rådhusplads

Københavns Rådhusplads

– Københavns Rådhusplads –…

Mindeplade for H.C. Andersens

Mindeplade for H.C. Andersens

– Mindeplade på Østerbro…

Legepladsen v/ Taarbæk Skole

Legepladsen v/ Taarbæk Skole

– Den maritime legeplads…

Mindesten på Langelinie

Mindesten på Langelinie

– Mindesten på Langelinie…

Niels Juel-statuen/

Niels Juel-statuen/

– Niels Juel-statuen –…

Tivoli i København

Tivoli i København

– Tivoli i København…

Lenin på Vesterbro

Lenin på Vesterbro

– Lenin på Vesterbro…

Bypark Dybbølsbro

Bypark Dybbølsbro

– Bypark Dybbølsbro –…

Prismehaven i Ørestad

Prismehaven i Ørestad

– Prismehaven – –…

Scenic viewpoint / Tømmergraven

Scenic viewpoint / Tømmergraven

– Scenic viewpoint –…

Krigsmuseet

Krigsmuseet

– Krigsmuseet i København…

Teglværksbroen i Sydhavnen

Teglværksbroen i Sydhavnen

– Teglværksbroen i Sydhavnen…

Enghave Brygge

Enghave Brygge

– Enghave Brygge –…

Søerne i København

Søerne i København

– Søerne i København…

Den Genmodificerede Lille Havfrue

Den Genmodificerede Lille Havfrue

– Den Genmodificerede Lille…

Vesterbrogade / KBH

Vesterbrogade / KBH

– Vesterbrogade i København…

Christianshavns Vold

Christianshavns Vold

– Christianshavns Vold –…

Mosaisk Nordre Begravelsesplads

Mosaisk Nordre Begravelsesplads

– Mosaisk Nordre Begravelsesplads…

Karen Blixen statue

Karen Blixen statue

– Karen Blixen statue…

Selskabet for Kirkelig Kunst

Selskabet for Kirkelig Kunst

– Selskabet for Kirkelig…

Fæstningens Materialgård

Fæstningens Materialgård

– Fæstningens Materialgård –…

Operaparken | Operaparkøen

Operaparken | Operaparkøen

Operaparken | Operaparkøen –…

Imam Ali Moskeen i Nordvest

Imam Ali Moskeen i…

– Imam Ali Moskeen…

Kirsebærtræ allé i Ishøj

Kirsebærtræ allé i Ishøj

– Kirsebærtræ Allé i…

Amager Øst //

Amager Øst //

– Bydelen Amager Øst…

Bispebjerg

Bispebjerg

– Bispebjerg / Københavns…

H.C. Ørstedværket

H.C. Ørstedværket

– H.C. Ørstedværket i…

Avedøreværket

Avedøreværket

– Avedøreværket ved København…

Øresundsbroen

Øresundsbroen

Broen mellem Danmark &…

Carlsberg Byen

Carlsberg Byen

– Carlsberg Byen –…

Valby

Valby

– Valby – –…

Østerbro

Østerbro

– Østerbro – –…

Nørrebro

Nørrebro

– Nørrebro – Bydelen…

Vesterbro/Kongens Enghave

Vesterbro/Kongens Enghave

– Vesterbro/Kongens Enghave –…

Københavns Bydele

Københavns Bydele

– Københavns Bydele –…

Øresund

Øresund

– Øresund – –…

S-Toget i København & omegn

S-Toget i København &…

S-Toget / S-Banen i…

De Danske Sukkerfabrikkers tidligere bygning på Christianshavn

De Danske Sukkerfabrikkers tidligere…

– De Danske Sukkerfabrikkers…

Latiner kvarteret / Pisserenden i KBH

Latiner kvarteret / Pisserenden…

Det gamle Nørre Kvarter…

HuskMitNavn kunst i Københavns Lufthavn

HuskMitNavn kunst i Københavns…

– HuskMitNavn Kunst i…

Husmaleri på Nørrebro

Husmaleri på Nørrebro

Hus-facade-maleri på Nørrebro //…

Kongehuset

Kongehuset

Den danske monarks familie…

Christiansborg Slot

Christiansborg Slot

Slottet på Slotsholmen –…

Magasin du Nord

Magasin du Nord

– Magasin er en…

Hotel d’Angleterre

Hotel d’Angleterre

– Hotellet på Kgs.…

Naturpark Amager trappe / Havneslusen Nord

Naturpark Amager trappe /…

– Naturpark Amager trappe…

Lucia optog i kajak i Københavns Havn

Lucia optog i kajak…

Oplev flere hundrede kajakker…

Englandsparken

Englandsparken

Dejlig grøn park med…

KU.BE Kulturhus

KU.BE Kulturhus

Et arkitekt bygget kulturhus…

Skt. Peders Bageri – Danmarks ældste bageri

Skt. Peders Bageri –…

Danmarks ældste bageri –…

Halloween i Tivoli

Halloween i Tivoli

Efterårs UHYGGE i København…

Teglholmen | Sydhavnen

Teglholmen | Sydhavnen

Et område i Sydhavnen…

Havnebadet Sluseholmen

Havnebadet Sluseholmen

Et badeområde i Sydhavnen…

Karens Minde Aksen

Karens Minde Aksen

I forbindelse med en…

Politigården

Politigården

Politigården – Københavns Politigård…

Kirsebærtræer i København

Kirsebærtræer i København

Find kirsebærtræerne i København…

Banksy på Frederiksberg

Banksy på Frederiksberg

Gammel Kongevej 87 –…

Zinkglobal Skulpturen

Zinkglobal Skulpturen

Skulptureren er lavet af…

Ørsted Haver

Ørsted Haver

Fra øjebæ til arkitektonisk…

Sankt Hans Torv

Sankt Hans Torv

Det tidligere kvægtorv –…

Krystallen

Krystallen

En bæredygtig bygning mht.…

Tuborgflasken

Tuborgflasken

Observationstårnet fra 1888 Tuborgflasken…

Bellahøj Friluftsscene | Amfiteater

Bellahøj Friluftsscene | Amfiteater

Amfiteater – Bellahøj Friluftsscene…

Bavnehøj & Kongens Enghave | Sydhavnen

Bavnehøj & Kongens Enghave…

Bavnehøj | Kongens Enghave…

Georg Carstensens Plads

Georg Carstensens Plads

Pladsen der er en…

Udkigsplatform i Christianshavns Vold

Udkigsplatform i Christianshavns Vold

Platformen ved navn Platform_C…

Frederiksholm Kanal

Frederiksholm Kanal

Hele 4 broer går…

Langelinie Lystbådehavn

Langelinie Lystbådehavn

Havnen tæt på Den…

Tuborg Havn

Tuborg Havn

De arkitekt tegnede kiosker…

Telefonkiosk | Kaffebarer rundt i København

Telefonkiosk | Kaffebarer rundt…

De arkitekt tegnede kiosker…

Søfartsmonumentet – Langelinie

Søfartsmonumentet – Langelinie

Monumentet lige ved Langelinie…

K.B. Hallen

K.B. Hallen

Multiarena på Frederiksberg –…

Grøndal Multicenter

Grøndal Multicenter

Et af Nordeuropas største…

Anker i Nyhavn

Anker i Nyhavn

Til minde om de…

Langelinie Fyr

Langelinie Fyr

Smukt fyr i Københavns…

Bellahøj Husene

Bellahøj Husene

Husene med skøn udsigt…

Hulgårds Plads

Hulgårds Plads

Pladsen der hænger sammen…

Sankt Annæ Plads

Sankt Annæ Plads

Pladsen med masser af…

Onkel Toms Hytte | Dragehuset

Onkel Toms Hytte |…

Huset der blev opført…

Nymosen

Nymosen

Et naturområde i Gentofte…

Kontakt
Kristina Møller RundtiDanmark@RundtiDanmark.dk